آیا واقعاً گوشت کبابی برای بدن مضر است؟
 
دوپونت و دوپونط : کارآگاهان سلامت
 
پنج شنبه 21 / 6 / 1392برچسب:, :: 9:14 ::  نويسنده : دوپونت

در گوشت قرمز و کلاً بافت های ماهیچه ای پر کار، ماده ای آلی به نام کریتین ( Creatine ) وجود دارد که وظیفه اش رساندن انرژی به ماهیچه هاست. وقتی گوشت را می پزید واکنشی شیمیایی روی کریتین اتفاق می افتد و فرآورده های این واکنش که " آمین های چند حلقه ای " نامیده می شوند، در غلظت های زیاد می توانند سرطان زا باشند.

سرخ کردن گوشت مقداری آمین های چند حلقه ای ایجاد می کند؛ اما، کباب کردن گوشت به ویژه روی زغال که حرارت بسیار بیشتری دارد، میزان این مواد را بیشتر می کند؛ بنابراین، بعضی از متخصصان تغذیه اعتقاد دارند کباب کردن به ویژه اگر حسابی گوشت را بریان کند چندان هم بی ضرر نیست.

از طرف دیگر، اگر گوشت به اندازه ی کافی و از همه ی نقاط پخته نشود، می تواند بسیار خطرناک و حاوی باکتری های مسموم کننده و مرگ آور باشد. کباب کردن ضمن این که خیلی گوشت را داغ می کند، ممکن است جاهایی از گوشت را هم نپخته باقی بگذارد.مردد

هیدرو کربن های چند حلقه ای آروماتیک مواد دیگری هستند که بر اثر چکیدن چربی گوشت روی زغال آزاد می شوند و بوی کباب ناشی از آن هاست. این مواد هم می توانند سرطان زا باشند.

به هر حال با وجود تمام این خطرات، تا وقتی میزان این مواد زیاد نباشد خطری جدی ندارند و بدن در برابر آن ها کوتاه نمی آید. بنابراین وقتی مصرف کباب یا باربیکیو به صورت افراطی نباشد، خطری سلامتی شما را [ از جانبشان ] تهدید نمی کند.

یک راه خوب هم برای کاهش این مواد سرطان زا در کباب وجود دارد و آن هم طبخ ابتدایی گوشت به مدت دو دقیقه در ماکروویو و سپس کباب کردن این گوشت نیم پز شده است. یه این ترتیب مواد سرطان زای کباب %90 کمتر خواهد شد.


منبع: دانستنی ها ؛ دوره ی جدید ؛ شماره ی 87 ؛ 16 شهریور 1392 ؛ صفحه ی 89



نظرات شما عزیزان:

روم روم
ساعت13:07---21 شهريور 1392
90%

عالی بود,...
پاسخ: با تشکر


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 159
بازدید دیروز : 5
بازدید هفته : 174
بازدید ماه : 605
بازدید کل : 85360
تعداد مطالب : 70
تعداد نظرات : 56
تعداد آنلاین : 1